Logoped je stručna osoba koja se bavi svim aspektima govora i jezika, njihovim razvojem, stimulacijom, kao i poremećajem govora i jezika. Njegov rad se bazira na podsticanju normalnog razvoja govora i jezika i sprečavanju nastajanja sekundarnih poremećaja. Tretmani su individualni i prilagođavaju se sposobnostima i specifičnostima svakog deteta ponaosob.
Logopedski tretmani se sprovode kod dece sa:
- disfazijom (različiti stepeni odstupanja u razvoju receptivnog i ekspresivnog govora),
- dislalijom (poremećaj artikulacije koji se ispoljava kroz izostavljanje, zamenu ili nepravilno izgovaranje pojedinih glasova),
- disleksijom, disgrafijom, diskalkulijom ( teškoće u savladavanju tehnika čitanja, pisanja i računanja),
- speifičnim smetnjama u učenju,
- dispraksijom (nemogućnost ili nepravilnost izvođenja voljnih pokreta mišića) i verbalnom apraksijom (nemogućnost izvođenja voljnih motornih pokreta oralne regije),
- autizmom (karakteriše ga trijada oštećenja: odsustvo verbalne i neverbalne komunikacije, socijalne interakcije, nemogućnost imaginacije tj. igranje kobajagi igara),
- Aspergerovim sindromom (visokofunkcionalni autizam, postoje teškoće u veštini komuniciranja, motorna nespretnost, specifična interesovanja i opsesivni postupci, teškoće sa društvenim prilagođavanjem),
- ADD (poremećaj pažnje),
- ADHD (poremećaj pažnje sa hiperaktivnošću)
Logopedski tretmani obuhvataju:
- vežbe pravilnog disanja,
- vežbe oralne praksije,
- logopedske masaže,
- izazivanje glasova (digitalna manipulacija),
- korekcija izgovora određenih glasova (rad na artikulaciji),
- razvoj fonemskog sluha (diskriminacije sličnih fonema auditivno),
- bogaćenje rečnika,
- razvoj sposobnosti auditivne percepcije i diskriminacije nosilaca gramatičkih kategorija (korekcija agramatizma),
- razvoj reči, građenje rečenica i rečeničnih struktura,
- razvoj i usmeravanje auditivne percepcije i pažnje,
- razvoj kratkoročne i dugoročne verbalne memorije,
- razvoj asocijativnog mišljenja,
- podsticanje i razvoj kognitivnih funkcija,
- razvoj praksije šake,
- razvoj vizuomotorne koordinacije,
- razvoj grafomotornih sposobnosti stimulacija postojećih i razvoj novih sposobnosti neophodnih za uspešno savladavanja čitanja i pisanja (tretman disleksije i disgrafije).