Diskalkulija predstavlja teškoću u formiranju matematičkih relacija i operacija.
Može da nastane kao posledica disharmoničnosti u razvoju misaonih struktura i funkcija koje čine osnovu sposobnosti računanja ili kao posledica ozlede kore mozga.
Ovo stanje nije povezano sa nivoom inteligencije deteta i sa nastavnim metodama koje se koriste.
Problem se javlja kod sposobnosti tumačenja numeričkih simbola i matematičkih operacija kao što je sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje.
Dete koje pati od diskalkulije meša brojeve i znakove, i ne može da se bavi mentalnom aritmetikom ili da obrađuje apstraktne ideje.
Ova deca imaju poteškoća sa rešavanjem domaćih zadataka.
Diskalkulija se može definisati kao disfunkcija neuronskih veza koje obrađuju jezik brojeva, što će otežati procenu i obradu numeričkih informacija.
Oblici diskalkulije
- verbalna – dete teško usvaja matematičke izraze, odnosno matematičku terminologiju;
- praktognostička – poremećaj sposobnosti manipulisanja sa stvarnim ili nacrtanim objektima;
- leksička – poremećaj sposobnosti čitanja matematičkih simbola i njihovih kombinacija (zamena brojeva sličnih po izgledu, ogledalsko čitanje i pisanje dvocifrenih brojeva;
- grafička – poremećaj sposobnosti pisanja matematičkih simbola. Pisanje brojeva u suprotnom smeru, izostavljanje, premeštanje ili dodavanje brojeva, pogrešno pisanje znakova;
- ideognostička – poremećaj sposobnosti razumevanja matematičkih pojmova i računanja u sebi;
- operacijska (anaritmetrija) – poremećaj sposobnosti izvođenja računskih radnji. Greške se ogledaju u zamenjivanju jedne računske radnje nekom drugom.
Diskalkulija se ne može u potpunosti izlečiti, ali se uz pomoć kvalitetne terapije, može postići značajan napredak.
Roditelji, kao i stručna pomoć logopeda, jako su važni, jer što se diskalkulija ranije otkrije, šanse da se ona donekle uspešno sanira su veće.
Zbog toga je terapija potrebna što ranije, a ne tek kada dete već krene u prvi razred.
Logoped će pri proceni detetovih sposobnosti otkriti koje su veštine narušene i radiće se na njima da bi se poteškoće smanjile.
Od slučaja do slučaja, zavise i individualne terapije, na primer, jedno dete može imati nekoliko oblika diskalkulije, ili može imati samo jedan.
Naravno, što više oblika postoji, složeniji je proces dijagnostikovanja, kao i same terapije.